BPPD; kortdurende bewegingsafhankelijke duizeligheid

Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BPPD) kenmerkt zich door acute draaiduizeligheid die ontstaat bij bewegingen, bijvoorbeeld als u gaat liggen en/of vanuit liggende houding overeind komt. De draaiduizeligheid is zeer heftig maar duurt kort, gewoonlijk minder dan een minuut.

Benigne betekent ‘goedaardig/ongevaarlijk’ en paroxismaal staat voor ‘in aanvallen optredend’. Is bij u de diagnose BPPD gesteld, dan heeft u last van aanvallen van draaiduizeligheid die optreden bij bewegingen, bijvoorbeeld als u gaat liggen en/of vanuit liggende houding overeind komt. Hoewel deze duizeligheid heel beangstigend kan zijn en bijkomende klachten kent, zoals zweten, misselijkheid en/of braken, is het een ongevaarlijke aandoening.

Diagnose
Om een goede diagnose te kunnen stellen is onderzoek nodig. Met behulp van de zogenaamde kiepproef, waarbij het hoofd en het bovenlichaam vanuit zittende houding plotseling achterover worden gekiept, kunnen we de duizeligheid opwekken. Meestal is er is een typische oogbeweging zichtbaar die tijdens het evenwichtsonderzoek (VNG) kan worden geregistreerd.

Oorzaak
De precieze oorzaak voor BPPD is nog onbekend. Men vermoedt dat loszittende oorsteentjes in het binnenoor door snelle positieverandering neerslaan op de zintuigcellen in het evenwichtsorgaan. Dit leidt tot kortdurende overprikkeling van de zintuigcellen en daarmee tot draaiduizeligheid.
BPPD kan optreden na een hoofdongeval, ooroperatie, bij een ontsteking of doorbloedingsstoornis van het binnenoor of na langdurige bedrust. In de meeste gevallen is er echter geen duidelijke oorzaak aantoonbaar.